Ilja Sainer - malir a sochar

Historie

Úvodní text z katalogu k výstavě Ilja Sainer - Ostrovy, první část 1995-97. Národní technické muzeum v Praze 1997

Jedním z hledisek historizujícího uchopení umění bývá generační přiřazování, členění umělecké obce v generační vlny autorů blízkých věkem i uměleckým výrazem. Takto v současném českém výtvarném umění doposud přežívá označení střední generace: malířů a sochařů narozených od poloviny čtyřicátých do poloviny padesátých let, tedy umělců, kteří po ukončení studií vstoupili do občanského a uměleckého života koncem šedesátých a v průběhu sedmdesátých let. Odtud i pramení jejich někdy diskutovaná pozice zapomenuté generace: v začátcích své umělecké dráhy již nestačili zachytit relativní kulturní svobodu druhé poloviny 60.1et (zvláště v možnostech presentačních) a naopak již od počátku byli ve svém tvůrčím rozvoji dušeni dobou tak zvané normalizace; po roce 1990 tvorba a dílo střední generace byly překryty nástupem mladších autorů, rasantnějších jak v organizačněpropagačních aktivitách, tak i - včleněním do dobové vlny postmodernismu - ve výrazu. Proto i přes nesporně kvalitní výstupy své tvorby střední generace dodnes nebyla náležitě oceněna, příliš nepomohly ani snahy o dodatečné sdružování do tvůrčích skupin (vzpomeňme například volné sdružení 12/15). Navíc mimo tuto vzájemnou podporu stranou zůstali i někteří výluční solitéři; k výrazným uměleckým osobnostem tohoto druhu přináleží i Ilja Sainer.

Ilja Sainer vystudoval obor matematiky a výtvarné výchovy na PF UK v Praze. Profesionální dráhu výtvarníka započal jako animátor v Krátkém filmu, ve Studiu Jiřího Trnky. Brzy však, v roce 1978, tuto (i když velice úspěšnou) činnost opouští, aby tím více, s větším soustředěním, se mohl věnovat tvorbě volné. Umělecká tvorba se pro něj vskutku stává způsobem smyslu existence, prostředky k obživě získává řadou dělnických zaměstnání. Sainer však neztrácí styk s realitou: uměleckým jazykem vyjadřuje tíži doby, jeho dílo se stává kritickým mementem, někdy až hraniční výpovědí o životní cestě umělce a člověka v obecné poloze. O tom i vypráví dále obsažený fiktivní dopis autora Václavu Formánkovi /významnému historikovi umění a blízkému umělcovu příteli, žil v letech 1922-1985/. Zde ve formě připravených poznámek jsou
obsažena jak hlavní biografická data, tak i informace k etapám Sainerovy tvorby. Proto i v dalším se omezím pouze na podstatný komentář k dílu a zvláště pak k poslední tvorbě.

Rozpětí výrazových prostředků díla Ilji Sainera je široké, sahá od kresby přes malbu po tvorbu objektů, autorův charakteristický malířský rukopis se vyznačuje prolnutím plánů abstraktních ploch se střídavě vystupující či naopak v zákrytu ustupující kresbou až naturalistického výrazu. V nezobrazujících plochách kompozic silně zaznívá tachismus, pro zvýšení expresivního účinku je často uplatňována technika dropingu: rozlévání a postřiku barev. Naopak realistické prvky obrazové stavby jsou tvořeny i kolážovitým vlepováním tiskových materiálů, trojdimensionální efekt asambláží je vytvářen aplikacemi nalezených, často odpadových předmětů. U staveb objektů Sainer používá svařovaných armovacích drátů se vkomponováváním opět nalezených segmentů (například elektronických chasis, desek tištěných spojů atp.). Takto je i budována zvláštní symbolika vytvářených kompozic: v cyklu Boty (1978-81) můžeme například spatřit výtvarnou reflexi cestné filozofie (téma bot jako putování člověka k překračování horizontů) žitého času, stejně tak jako uměleckou výpověď k negativním jevům světa (viz témá od znečisťování prostředí odpadem až po stinné stránky lidské psychiky, ústící třeba ke koncentračním táborům: skrumáže bot navozují obraz Osvětimi či Dachau; k tomu ostatně přispívá i překrytí drátěným pletivem, symbolem vězeňských plotů). Sainerovo dílo vyvstává proto i jako memento, kritický poukaz k lidské bídě a utrpení, zároveň je však i jitřenkou naděje: obsaženou vírou v možnost obrody.

V dosavadním pojednání k dílu Ilji Sainera jsme ukázali jeho soustředěnost k dramatu lidské existence. Sainerovo dílo se však neobrací k pouhému physis, k zakotvenosti k zemi a fyzickému světu. V transcendentním vyústění poukazuje i na svět "za", od zjevného směřuje k doteku zjevujícího se, svým přesahem spěje k poukazu tajemství vyššího řádu; daný duch Sainerových děl není jen latentní, postupně u nich dochází k přímému implikativnímu vidu až ikonografické povahy. Zřetelně je toto zduchovnění vidět již na cyklech Biorytmy, Bioprostory a Fragmenty; v plném podřízení idei kosmického řádu je vytvářen soubor Ostrovů. Při jejich výkladu bychom mohli odkázat na mnohé příměry k duchovním cestám lidstva ve vztahu k náboženským konceptům (včetně například ikonografie barev: červené jako symbolu krve, zlaté jako výrazu očisty a věčnosti), k tradicím hermetismu (k výkladu kabaly, k Sefirám); tento rozbor by však nejenom přesáhl možný rozsah, ale i smysl této úvahy. Snad jen uveďme, že Sainer takto, podobně jako další velcí malíři, hledá "klíče všeho" (Paul Klee), naplňuje vlastní metu skutečného výtvarného umění: vidět svět v odstupu, nehledat vnějšek, ale pod texturou obrazu zprostředkovávat pociťování hlubší, až božské jednoty.

Dospěním k otázkám po smyslu umění vhodně přicházíme i k závěru našeho ohlédnutí za tvorbou a dílem Ilji Sainera. Merleau Ponty ve svém eseji Oko a duch připomíná Cézannovu výpověď, že "neviditelno je hloubkou viditelna", totiž, že umění je procesem směřování k prapůvodní zkušenosti. I Sainerovo dílo svým duchovním rozměrem: odhalováním skrytosti ve strukturách světa (zpřítomnělých ve strukturách jeho posledních obrazů) nám předává toto duchovní povědomí. Takto i spěním od mementa k nahlédnutí veškerenstva a jeho harmonie, nám dává i naději. A v naději je nám dána i naše perspektiva. Rovněž v tom spočívá hodnota Sainerova díla.

Ivo Janoušek, NTM, Praha 1997
          
               ♫♫♫



Výstava Bytostné chvění Citadela II, Památník Terezín 2007

Vážené dámy a pánové, vážení hosté,
          podobně jako řada současných umělců, vědců a spisovatelů hledá Ilja Sainer ve své tvorbě odpovědi na otázky současné doby. V posledním období hledá  zejména odpověď na otázku vzrůstající absence lidskosti ve společnosti. Sainerovo nastavené zrcadlo současnému společenskému životu, odráží v podstatě jeho současné společenské bytí, v jeho uměleckém ztvárnění společenské bytostné chvění.V jistém smyslu slova, určité kolektivní nevědomí lidstva, jímž jsou lidé vzájemně spojeni k sobě více, než jsou si ochotni v současné době sami připustit.
          Ve své umělecké tvorbě od roku 1978 citlivě reaguje na pohyb společenského vědomí, ve kterém sleduje a reflektuje společenský pohyb ve všech jeho oblastech, nejen v oblasti výtvarného umění.
          V souvislosti se zrychlující se globalizací světa, při vytváření nového společenství lidstva, zachytil vnitřní chvění člověka,jdoucí přes hranice věků, odlišných kultur a náboženství. Zachytil bytostné chvění, stav ohrožení živých bytostí, člověka nevyjímaje.         
          Ilja Sainer ve své tvorbě ztvárňuje svět v podobě lidské existence i svět určující lidskou dimenzi. Zkoumá před-rozumové vrstvy společenského vědomí, jednotlivé archetypy ve vědomí  člověka, jejich úlohu a projevy v duchovním životě společnosti. Ve strukturovanosti vědomí člověka a společnosti hledá paralely a spojnice, kterými jsme vzájemně spojeni mezi sebou navzájem historickou i individuální pamětí.
          Zkoumá tajemný vesmír, člověka i společnost, jejímuž uspořádání může dát smysl jen člověk, nikdo jiný. Ve svém tvůrčím hledání nachází rovinu nevědomí a tím i vztah kolektivu a celku k nevědomí. Nevidí nevědomí jako něco odtažitého, cizorodého, ale naopak vidí v nevědomí součást člověka, přírody, světa, vesmíru.
          Zajímá se o to co člověka přesahuje, co je skryté před našimi zraky. V jedné věci, stejně tak jako i v celku. Odkrývá prostor mezi tím co je uvnitř i vně člověka, objevuje vnitřní svět člověka a vesmíru, ozřejmuje jednotu světa. 
          Cestu k pochopení a uchopení toho co je kolem nás, vidí v pochopení a uspořádanosti toho co je v nás uvnitř. Dochází k závěru,že nelze dosáhnout harmonie vnějšího světa, vesmíru a harmonie světa, který si vytváří člověk sám pro sebe, bez pochopení a harmonie vnitřního světa člověka a společnosti jako takové vůbec.
          Do popředí v současné době tak vystupuje hodnota lidské odpovědnosti a lidského svědomí, samotná hodnota lidské existence a podoba současné  kultury. Kulturu chápe ve své celistvosti a univerzálnosti, jako vertikální osu Bytí společnosti. Tato vertikální pomyslná osa tvoří  páteř jeho díla i dnešní výstavy.
Ilja Sainer zaujatý ideou vesmíru, sleduje řád vesmíru v konfrontaci a ve styku s naší realitou, věnuje se odhalování a postižení hlubších souvislostí, odhalování zákonitostí univerza. Zkoumá dimenze přírody, člověka, vesmíru, nalézá nové idee, nová fakta i zapomenuté archetypy.
          Zamýšlí se nad úlohou archetypů a ideí v našem vědomí a jednání, i v souvislosti s nezamýšlenými důsledky našeho jednání a s jejich celkovým výsledným dopadem na společenské procesy.
          Dílo Ilji Sainera tak můžeme vnímat i jako obraz dané současné civilizace. S neúprosnou zjevnou naléhavostí upozorňuje na závažné společenské otázky a problémy, jejichž řešení nelze odkládat. Výtvarnou řečí pojmenovává jevy a procesy, jež vidí kolem sebe. 
          Využívá privilegium vlastní vůle a řeči, v níž podřizuje uměleckou formu vyjadřovanému aktuálnímu obsahu. V absenci lidskosti vůči současnému skutečnému jedinci vidí ohrožení celé společnosti, jako neúprosnou logiku vztahů mikro a makrokosmu.
          Obsah jeho výtvarného sdělení je skrytý v symbolech. Přestože jeho výtvarné práce ukazují na konceptuálně brutální desilusi, celé jeho dílo je o možné harmonizaci společnosti, kráse a pravdě bytí. Dílo má fyzický a duchovní rozměr.
          Dámy a pánové, dnešní výstava je uspořádaná ze sbírek Památníku Terezín a představuje výběr z díla, z let 1981-2002. Výstava je připravená k významnému životnímu jubileu autora, kterého se dožívá v tomto roce.

Jiří Brabec, Památník Terezín, červen  2007


                  ♫
 

Quod ars nequit,perfecerit necessitas                   
 /Nač nestačí umění,dokončí nutnost /
( Walther  25 726b )
 

Bytostné chvění
v životě a díle Ilji Sainera

    Zatímco ostatní umělci jeho generace  již v současné době většinou dosáhli svého cíle,u Ilji Sainera tomu tak není.
     Nadání a talent, snoubící se s určitou zaměřeností, v jeho tvorbě objevil pro veřejnost Václav Formánek (1922-1985) z Národní galerie v Praze. Formánka zaujala „Sainerova hluboká víra nebo lépe utkvělé přesvědčení, že studiem výtvarné logiky obrazu lze postihnout lidsky aktuální řád a skladebnost vnímatelné skutečnosti…..“ 1/ Postupně v jeho tvorbě dokázal ocenit i teoreticky obhájit nadčasovost jeho díla, stejně tak jako vyřčený otazník v jeho dílech, vyzývavě položený civilizaci dvacátého století.2/
     Ilja Sainer ve svém rozsáhlém díle, v různých výtvarných proměnách, zachytil stav ohrožení živých bytostí, člověka nevyjímaje, vyplývající z jejich dosud závislého postavení  na přírodě a okolním světě i z proměnlivého i dosti nejistého postavení člověka v lidské společnosti.
     Ve svém počátečním stadiu volné tvorby přechází od vnějších efektů malby k její drsnější podobě v  malířském výrazu. Důraz klade na výmluvnost svých symbolů, při určitém nepochopení a odmítání volby jeho výrazových prostředků, ze strany odborné i laické veřejnosti. Hlavní kriterium v jejich použití vidí v účinku, v působení na psychiku člověka i za cenu skutečného zápasu, jež musí podstoupit. Zobrazování tragických stránek života společnosti spojuje s nadějí na jejich řešení.3/
     Svými malířskými postupy rozkrývá samotnou složitost dosaženého vědeckého a obecně filozofického poznání vesmíru,světa,společnosti a činnosti člověka.Promýšlí koncepci obrazu z univerzálních hledisek.Své obrazy,kresby a objekty vytváří za pomoci vlastních specifických forem a metod.Pomocí metod postihuje jevy a procesy často nepostižitelné přímým nazíráním a pomocí modelů vysvětluje a demonstruje složité jevy či souvislosti. Snaží se postihnou vnitřní souvislosti, odhalit univerzální zákonitosti.Při jejich znázornění nevidí velký rozdíl mezi intuicí uměleckou a vědeckou.V jeho tvorbě od jistého stupně poznání splývají. Společná je jen míra tvůrčí fantazie a odvaha ve zboření stávajících výtvarných a teoretických představ.4/
     Snaží se zachytit stav světa, společnosti jako celku v určitém okamžiku, zachytit fragment  univerza.Zachytit jemné, neviditelné, ale všudypřítomné záření, siločáry, vlnění i chvění, produkované anorganickými i organickými látkami. Zejména pak chvění vyzařované živými bytostmi, působící zvláště silně v okamžicích jejich bytostného ohrožení. Zajímají ho biorytmy a bioprostory, přechod biorytmů do bioprostorů a naopak. Při zkoumání bioprostorů  hledá také prostor pro život člověka v současnosti a v budoucnosti. Pokud ho má člověk dosáhnout musí co nejdříve ovládnout svůj vnitřní prostor. Zvládnout a harmonicky uspořádat duchovní a duševní rozměr svého bytí ve společnosti, tedy i sám sebe. Dochází k závěru jeho racionálního uspořádání,ať již profesního,mezinárodního i mezikontinentálního.Jinak je existence člověka více než nejistá.Čerpá informace z astronomie,matematiky a teorie informace.5/
     Velký vliv a dopad na život a dílo Ilji Sainera měla proměna společnosti po roce 1989,jež na dlouhou dobu poznamenala jeho následující tvorbu.Vzniká cyklus Bez názvu –Untitled, odrážející vztahy ve společnosti. Postupný sociální a ekonomický dopad provedené reformy u něho vyúsťuje v trnitou Kalvárii. Přechází ke zpracování nadčasového námětu ve výtvarném umění, k tématu Ukřižování. Na rozdíl od svého dřívějšího zpracování v předchozích cyklech, k jejímu esoterickému pojetí. Sám v tomto období prochází určitou duchovní očistou a tvůrčí proměnou. Vznikla řada studií a děl inspirovaných mystikou a orientálními filozofiemi. Vydává se prozkoumat zejména stav duchovního života společnosti, nikoliv jen stav světa.
     Za pomoci matematického modelování a komparativní metody při porovnávání dosažených výsledků zkoumání se zrodily  Ostrovy v roce 1995. Určitý výtvarný archetyp, v jehož kabalistické symbolice je skrytý,v počáteční fázi vzniku a vývoje tohoto útvaru,pocit resistence a osamění.Postupně však tento stav svého duševního rozpoložení překonává,nachází oceán nevědomí, jako spojnici mezi atoly samoty, vyúsťující do symbolu kolektivního nevědomí  lidstva, s nímž dále pracuje. Následným rozpracováním původního schématu si vytváří svoji osobitou výtvarnou šifru, která se mu stává klíčem k uchopení a vysvětlení duchovní podstaty světa. V jeho výtvarném vyjádření ostrovů ožívá svět imanence i transcedence. Svět kabaly ve všech jeho přeměnách-Vyzařování, Stvoření, Utváření a Učinění. Zdroj inspirace v jeho tvorbě tvoří svět Vyzařování /Acilut /, který svým stále přítomným neviditelným zářením prostupuje nižší světy. Skrz jeho mysl a dílo proniká do duchovního světa společnosti. Světelný vesmír, emocionální hnutí člověka, světlo a barvy v jeho současných obrazech, se stávají poslem všeho myšleného i zdrojem k zamyšlení.
     Ve svém tvůrčím hledání Ilja Sainer, tak svým způsobem, odkrývá celou složitost, rozpornost a strukturovanost duchovního života společnosti, mající základ  ve společenských protikladech, spočívajících nejen v různých společenských teoriích a názorech, ale také v „oceánu kolektivního nevědomí“ a nepříliš probádané a společensky doceněné lidské psychice.6/ Dosud skryté, opomíjené cesty a pochody v lidském myšlení, v jejich projevu a dopadu na život a chod společnosti. Spočívají ve vrstvě psychické struktury osobnosti, rozvíjí se ve snech a emocích. 7/ Sem do této vrstvy nevědomí lidé odkládají své emoce (Sigmund Freud),které si nedokáží nebo nechtějí připustit, z důvodu zaběhnutých společenských konvencí. 8/ V současnosti do této vrstvy lidé stále častěji odkládají i přibývající potlačovanou agresi a napětí, jež více a zřetelně vystupuje na povrch společnosti.9/10/ Řešení těchto, ale i dalších problémů současné společnosti Ilja Sainer vidí, zcela oprávněně, v nezastupitelné úloze a významu kultury ve společnosti. Kulturu chápe ve své celistvosti a univerzálnosti, jako vertikální osu Bytí společnosti./11
     K doložení a prosazení dosaženého stupně poznání používá výtvarné prostředky i publikační činnost, nyní přerůstající do samostatné literární činnosti.12/ Ve svém dlouholetém zápasu, tak před námi vzniká, odvíjí se, a v konečném výsledku stojí úctyhodné dílo. Zvláště silně a naléhavě působící za historickými zdmi a opevňovacími valy  města Terezína.
     Životní a umělecká cesta Ilji Sainera je cesta osudová. Základem jeho tvorby je celá jeho osobnost, se všemi předpoklady, rozpory i protiklady. Osobitost, která  ho intuitivně a spolehlivě vede přes všechna úskalí, neprošlapané, samostatné cesty tvoření, kterou prochází instinktivně a impulsivně, podvědomě i vědomě, a jež ho vede k jedinečnosti tvoření a konání. Více než u kteréhokoliv autora platí, že jeho umění je neodmyslitelné od jeho konceptu, záměru a představy. Čím jasnější je koncepce Ilji Sainera a její vědomá korekce srdcem a rozumem, tím větší je jistota jeho umělecké realizace a širší prostor pro její umělecké vyjádření.

Jiří Brabec, Památník Terezín,červen 2006

Poznámky:
1/ Václav Formánek, Ilja Sainer, Kompozice a studie (kat. výst.), Výstavní síň ČOZS, Praha 1975
2/ Václav Formánek, Ilja Sainer, Numeri (kat.výst.), Ústav teorie informace a automatizace ČSAV,Praha 1983
3/ Ilja Sainer, Bioprostory (kat. výst.)Výstavní síň muzea v Čelákovicích 1988
4/ Viz.Ilja Sainer (pozn.3)
5/ Viz.Ilja Sainer (pozn. 3)
6/ Na Slovensku někdo zapálil desetileté dítě, http://www.novinky.cz/zahraničí/, vyhledáno 26.6.2006
7/ Placebo:Zajímají nás temné stránky lidské přirozenosti, http://www.novinky.cz/kultura/, vyhledáno 26.6.2006
8/ Mladíka,který pobodal v Berlíně desítky lidí, ovlivnilo prostředí, http://www.novinky.cz/ zahraničí/, vyhledáno 31.5.2006
9/ Svoji zásluhu na tomto vývoji má nepochybně zrychlující se globalizace světa, šířící se epidemie,narůstající změny v  klimatu země i narůstající migrace obyvatel země. Narůstá pocit ohrožení člověka i celkové civilizace. Všechny tyto jevy  a jejich dosud neuspokojivé řešení, společně vyvolávají a umocňují střety lidí různých politických směrů, sexuální orientace, různé barvy pleti, odlišných kultur a náboženství, tradic, zvyků a obyčejů. Společnost je vůči těmto novým jevům dosti často bezradná a nedokáže jim účinně čelit a předcházet jim. Jejich potlačováním naopak plodí nové vlny terorismu a nové vlny násilí. (pozn. autora)
10/ Nevraživost je rakovina světa, http://www.novinky.cz/kultura/, vyhledáno 6.6.2006
11/ Ilja Sainer, Kultura, doba a my, příspěvek na 1. mezinárodní konferenci „Hledání nové Evropy 2006 „ Praha 4.-5.5.2006. Publikováno v odborném čtvrtletníku Jakost pro život, 2/ 2006, Vydal Dům techniky Ostrava,květen 2006
12/ Ilja Sainer, Hodokvas, xerox-kopie rukopisu č.24,Praha 2003 A.D.


                   ♫
   

CITADELA II
 

          Název výstavy je odvozen od názvu slavného literárního díla spisovatele Antoinea de Saint - Exupéry. Toto zrcadlení  Exupéryho knihy Citadela se v díle výtvarníka Ilji Sainera promítá do celé jeho tvorby. Citadela jako pevnost v poušti, osamocená a izolovaná, v níž lze žít náboženským a duchovním životem, postavená na základě mystické geometrie. Existenciální pocit člověka, který se ocitl ve společenské izolaci, v materiální nouzi, a který se přes to neuchýlil do pohodlí omamujících snů, alibismů a nenávisti, ale naopak začal tvořit, je příznačný pro osudy malíře Ilji Sainera.
          Ilja Sainer se narodil 15.10.1947 v Chomutově, vystudoval matematiku a výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V letech 1972-1978 byl zaměstnaný jako animátor u Krátkého filmu Praha. Od roce 1978 až do současnosti se věnuje volné tvorbě.
          První obraz získal Památník Terezín do svých sbírek v roce 1987 a celkem shromáždil 39 výtvarných děl Ilji Sainera. Výstava zahrnuje umělcovu tvorbu z let 1981-2002 a  má za cíl přestavit tohoto autora v roce jeho životního jubilea.
          Dílo Ilji Seinera lze poměrně snadno časově rozlišit. Svou tvorbu dělil do jednotlivých cyklů. Realizované cykly: Boty (1978-1981), Terče (1978-1981), Numeri (1981-1983), Biorytmy (1983-1985), Bioprostory (1985-1988), Fragmenty (1987-1995), Untitled (1983, 1990-1993), Without Title - (Ostrovy, 1995 - rozpracováno) a Reminiscence (2000 – rozpracováno).
          Nově připravovaná výstava volně navazuje na předchozí výstavu Citadela, uspořádanou v Terezíně v roce 1995. Výstava je obohacená o nové zisky, zejména z cyklů Fragmenty, Untitled a Ostrovy.
          Autor se vyjadřuje abstraktním expresivním  duktusem. Lze hovořit o stříkání (driping) ba přímo lití barvy na plochu. Materiál pro svou tvorbu nalézá na smetištích, jsou to věci odložené, rozbité a rozpadávající se. Autor si je vybírá zcela záměrně. Zařazuje se tak svým malířským charakterem mezi proudy tzv. povery art a brutalismu. Tyto věci dříve sloužily, ale lidé se jich zbavily, jsou dnes mrtvé a nepotřebné. Umělec z nich vytváří jaké si „vanitas“. Tato marnost nad vším a existenciální patos se sublimuje do náboženského, spirituálního a filozofického rozměru.
          Řada  Paranosos z cyklu Numeri zobrazuje lidskou postavu postupně se proměňující v kuře, která jakoby se ztrácí a znovu vystupuje v malém stěnami ohraničeném, perspektivně ubíhajícím prostoru. Nad hlavou má kovové štítky s číslicemi, které jako by odpočítávaly minuty, hodiny, či snad sekundy postupné metamorfózy. Na každém obraze je též vlepený terč, který se používá na střelnici, evokuje tak postavu jako cíl, oběť. S ironickým nádechem a jako protipól dramatické lidské postavy jsou po stranách nalepeny fotografie z dobových módních časopisů.
          Cyklus Biorytmy zastupuje asamblážová statua vytvořená ze železných trubek a tyčí, doplněná elektronikou z televize. Na menší desce fotografie matky s kojencem. I zde se nachází terč a barevný driping. Autor aplikuje křesťanské symboly - láska, naděje, smrt jako životní cyklus. Skulptura by se též dala připodobnit ke stroji času, k jakémusi metafyzickému orloji.
          Cyklus Boty má charakter konce a zmaru, pojatý v nejkrajnější abstrakci a zjednodušení.Téma bot se prolíná do více cyklů. Ústřední motiv se jakoby multiplikuje a stává se průvodním enigmatickým symbolem celé autorovy tvorby. Veškeré formy života jsou znázorněny starými rozpadajícími se botami, barvou vlitou  přes ně, a pletivem vytvářejícími jakoby skelet. Ironizující motiv konzumní materialistické společnosti je zde podán v bezprostřední odhalenosti. Nechybí ani zmiňované terče. Smrt, ukřižování a při hlubším vcítění patrné znovuvzkříšení.
          Cyklus Fragmenty má poměrně subtilnější a jemnější malířské provedení. Křesťanství je naznačeno několika variacemi Křížové cesty, vytvořené minimalisticky obrysem kříže, barevnou zlatou a červenou barvou symbolizující krev Kristovu a posvátnost, jako i  naznačenými prokreslenými hřebíky jako symbol Kristových hřebů.
          Cyklus Bioprostory zachycuje neschopnost komunikace prostřednictvím naznačené zdeformované hlavy s pletivem či romby v kombinaci s Božím okem.  Do těchto zdánlivě primitivních obrazců jsou zakomponovány matematické rovnice a samozřejmě driping. Absurdita lidské existence je zde podána v nejkrajnějších symbolech. Kosmická dimenze člověka a komunikace s vesmírem je zde jakoby ve zkratce absurdně dehonestovaná archetypáními symboly.
          Všechny dosud uvedené momenty Sainerovy tvorby se promítají v cyklech Terče a Numeri. Autor znovu a znovu reflektuje člověka jako lidskou oběť, prostřednictvím které má zároveň dojít vykoupení . Divák, zhlédnuvši tyto obrazy, nabude prostřednictvím katarze pocitu očištění.
          V cyklu Untitled autor nezapře matematika. Opět je zde gesticky surová malba s kombinací matematické sítě a geometrických útvarů. Moment nekonečna je vyjádřen jak matematicky, tak křesťansky, ondřejským křížem a dřevem se zatlučenými hřebíky.
          Poslední a nejmladší cyklus Ostrovy reaguje na povodeň v roce 2002. Výklad těchto děl muže mít několik vrstev. Od prostých  ostrovů kolem nichž je voda, přes izolovanou citadelu, vězení a klášter zároveň, až po archetyp jantary a  ke kontemplaci v kabale.
          Terezín se svým geniem loci jako místo, které zažilo právě takovéto existenciální zkušenosti, je ideálním místem pro výstavu malíře Ilji Sainera.
          Antoine de Saint - Exupéry ve své knížce Citadela píše „A tak jsem pochopil, že z vrcholku nejvyšší věže citadely není politováníhodné ani utrpení ani smrt v lůně božím, dokonce ani žal nad mrtvými. Neboť když uctíváme něčí památku, pak ten kdo odešel, je přítomnější a mocnější než živý.

Olga Šimůnková, Památník Terezín,červen  2007

 

               ♫♫♫

           


můj živothistoriepřehled díla - web galeriefilozofiekontaktdomů
manifest ostrovy 1997manifest ostrovy 2006stálá expozice
pata.gif (4592 bytes)
English english version here
web design: (c) 2000-2006, Avion®, Patrik Sainer
poslední aktualizace: 9/8/2007