Úvodní text z katalogu k výstavě Ilja Sainer - Ostrovy, první část 1995-97. Národní technické muzeum v Praze 1997
Jedním z hledisek historizujícího uchopení umění bývá generační přiřazování,
členění umělecké obce v generační vlny autorů blízkých věkem i uměleckým
výrazem. Takto v současném českém výtvarném umění doposud přežívá označení
střední generace: malířů a sochařů narozených od poloviny čtyřicátých do
poloviny padesátých let, tedy umělců, kteří po ukončení studií vstoupili do
občanského a uměleckého života koncem šedesátých a v průběhu sedmdesátých let.
Odtud i pramení jejich někdy diskutovaná pozice zapomenuté generace: v začátcích
své umělecké dráhy již nestačili zachytit relativní kulturní svobodu druhé
poloviny 60.1et (zvláště v možnostech presentačních) a naopak již od počátku byli
ve svém tvůrčím rozvoji dušeni dobou tak zvané normalizace; po roce 1990 tvorba a
dílo střední generace byly překryty nástupem mladších autorů, rasantnějších jak
v organizačněpropagačních aktivitách, tak i - včleněním do dobové vlny
postmodernismu - ve výrazu. Proto i přes nesporně kvalitní výstupy své tvorby
střední generace dodnes nebyla náležitě oceněna, příliš nepomohly ani snahy o
dodatečné sdružování do tvůrčích skupin (vzpomeňme například volné sdružení
12/15). Navíc mimo tuto vzájemnou podporu stranou zůstali i někteří výluční
solitéři; k výrazným uměleckým osobnostem tohoto druhu přináleží i Ilja Sainer.
Ilja Sainer vystudoval obor matematiky a výtvarné
výchovy na PF UK v Praze. Profesionální dráhu výtvarníka započal jako animátor v
Krátkém filmu, ve Studiu Jiřího Trnky. Brzy však, v roce 1978, tuto (i když velice
úspěšnou) činnost opouští, aby tím více, s větším soustředěním, se mohl
věnovat tvorbě volné. Umělecká tvorba se pro něj vskutku stává způsobem smyslu
existence, prostředky k obživě získává řadou dělnických zaměstnání. Sainer
však neztrácí styk s realitou: uměleckým jazykem vyjadřuje tíži doby, jeho dílo
se stává kritickým mementem, někdy až hraniční výpovědí o životní cestě
umělce a člověka v obecné poloze. O tom i vypráví fiktivní dopis autora Václavu Formánkovi
/významnému historikovi umění a blízkému umělcovu příteli, žil v letech 1922-1985/.
Zde ve formě připravených poznámek jsou
obsažena jak hlavní biografická data, tak i informace k etapám Sainerovy tvorby. Proto
i v dalším se omezím pouze na podstatný komentář k dílu a zvláště pak k
poslední tvorbě.
Rozpětí výrazových prostředků díla Ilji Sainera je široké, sahá od kresby přes
malbu po tvorbu objektů, autorův charakteristický malířský rukopis se vyznačuje
prolnutím plánů abstraktních ploch se střídavě vystupující či naopak v zákrytu
ustupující kresbou až naturalistického výrazu. V nezobrazujících plochách kompozic
silně zaznívá tachismus, pro zvýšení expresivního účinku je často uplatňována
technika dropingu: rozlévání a postřiku barev. Naopak realistické prvky obrazové
stavby jsou tvořeny i kolážovitým vlepováním tiskových materiálů,
trojdimensionální efekt asambláží je vytvářen aplikacemi nalezených, často
odpadových předmětů. U staveb objektů Sainer používá svařovaných armovacích
drátů se vkomponováváním opět nalezených segmentů (například elektronických
chasis, desek tištěných spojů atp.). Takto je i budována zvláštní symbolika
vytvářených kompozic: v cyklu Boty (1978-81) můžeme například spatřit výtvarnou
reflexi cestné filozofie (téma bot jako putování člověka k překračování
horizontů) žitého času, stejně tak jako uměleckou výpověď k negativním jevům
světa (viz témá od znečisťování prostředí odpadem až po stinné stránky lidské
psychiky, ústící třeba ke koncentračním táborům: skrumáže bot navozují obraz
Osvětimi či Dachau; k tomu ostatně přispívá i překrytí drátěným pletivem,
symbolem vězeňských plotů). Sainerovo dílo vyvstává proto i jako memento, kritický
poukaz k lidské bídě a utrpení, zároveň je však i jitřenkou naděje: obsaženou
vírou v možnost obrody.
V dosavadním pojednání k dílu Ilji Sainera jsme ukázali jeho soustředěnost k
dramatu lidské existence. Sainerovo dílo se však neobrací k pouhému physis, k
zakotvenosti k zemi a fyzickému světu. V transcendentním vyústění poukazuje i na
svět "za", od zjevného směřuje k doteku zjevujícího se, svým přesahem
spěje k poukazu tajemství vyššího řádu; daný duch Sainerových děl není jen
latentní, postupně u nich dochází k přímému implikativnímu vidu až ikonografické
povahy. Zřetelně je toto zduchovnění vidět již na cyklech Biorytmy, Bioprostory a
Fragmenty; v plném podřízení idei kosmického řádu je vytvářen soubor Ostrovů.
Při jejich výkladu bychom mohli odkázat na mnohé příměry k duchovním cestám
lidstva ve vztahu k náboženským konceptům (včetně například ikonografie barev:
červené jako symbolu krve, zlaté jako výrazu očisty a věčnosti), k tradicím
hermetismu (k výkladu kabaly, k Sefirám); tento rozbor by však nejenom přesáhl
možný rozsah, ale i smysl této úvahy. Snad jen uveďme, že Sainer takto, podobně
jako další velcí malíři, hledá "klíče všeho" (Paul Klee), naplňuje
vlastní metu skutečného výtvarného umění: vidět svět v odstupu, nehledat
vnějšek, ale pod texturou obrazu zprostředkovávat pociťování hlubší, až božské
jednoty.
Dospěním k otázkám po smyslu umění vhodně přicházíme i k závěru našeho
ohlédnutí za tvorbou a dílem Ilji Sainera. Merleau Ponty ve svém eseji Oko a duch
připomíná Cézannovu výpověď, že "neviditelno je hloubkou viditelna",
totiž, že umění je procesem směřování k prapůvodní zkušenosti. I Sainerovo
dílo svým duchovním rozměrem: odhalováním skrytosti ve strukturách světa
(zpřítomnělých ve strukturách jeho posledních obrazů) nám předává toto
duchovní povědomí. Takto i spěním od mementa k nahlédnutí veškerenstva a jeho
harmonie, nám dává i naději. A v naději je nám dána i naše perspektiva. Rovněž v
tom spočívá hodnota Sainerova díla.
Ivo Janoušek, NTM, Praha 1997
♫♫♫
|
Výstava Bytostné chvění Citadela II, Památník Terezín 2007 Vážené dámy a pánové, vážení hosté,
podobně jako řada současných umělců, vědců a
spisovatelů hledá Ilja Sainer ve své tvorbě odpovědi na otázky současné
doby. V posledním období hledá zejména odpověď na otázku vzrůstající absence
lidskosti ve společnosti.
Sainerovo nastavené zrcadlo současnému
společenskému životu, odráží v podstatě jeho současné společenské bytí, v jeho
uměleckém ztvárnění společenské bytostné chvění.V jistém smyslu slova, určité
kolektivní nevědomí lidstva, jímž jsou lidé vzájemně spojeni k sobě více, než
jsou si ochotni v současné době sami připustit.
Ve své umělecké tvorbě od roku 1978 citlivě
reaguje na pohyb společenského vědomí, ve kterém sleduje a reflektuje společenský
pohyb ve všech jeho oblastech, nejen v oblasti výtvarného umění.
V souvislosti se zrychlující se globalizací
světa, při vytváření nového společenství lidstva, zachytil vnitřní chvění
člověka,jdoucí přes hranice věků, odlišných kultur a náboženství. Zachytil
bytostné chvění, stav ohrožení živých bytostí, člověka nevyjímaje.
Ilja Sainer ve své tvorbě ztvárňuje svět
v podobě lidské existence i svět určující lidskou dimenzi. Zkoumá před-rozumové
vrstvy společenského vědomí, jednotlivé archetypy ve vědomí člověka, jejich úlohu
a projevy v duchovním životě společnosti. Ve strukturovanosti vědomí člověka a
společnosti hledá paralely a spojnice, kterými jsme vzájemně spojeni mezi sebou
navzájem historickou i individuální pamětí.
Zkoumá tajemný vesmír, člověka i
společnost, jejímuž uspořádání může dát smysl jen člověk, nikdo jiný. Ve svém
tvůrčím hledání nachází rovinu nevědomí a tím i vztah kolektivu a celku
k nevědomí. Nevidí nevědomí jako něco odtažitého, cizorodého, ale naopak vidí
v nevědomí součást člověka, přírody,
světa, vesmíru.
Zajímá se o to co člověka přesahuje, co je skryté
před našimi zraky. V jedné věci, stejně tak jako i v celku. Odkrývá prostor mezi
tím co je uvnitř i vně člověka, objevuje vnitřní svět člověka a
vesmíru, ozřejmuje jednotu světa.
Cestu k pochopení a uchopení toho co je
kolem nás, vidí v pochopení a uspořádanosti toho co je v nás uvnitř. Dochází
k závěru,že nelze dosáhnout harmonie vnějšího světa, vesmíru a harmonie
světa, který si vytváří člověk sám pro sebe, bez pochopení a harmonie vnitřního
světa člověka a společnosti jako takové vůbec.
Do popředí v současné době tak vystupuje
hodnota lidské odpovědnosti a lidského svědomí, samotná hodnota lidské existence
a podoba současné kultury. Kulturu chápe ve své celistvosti a
univerzálnosti, jako vertikální
osu Bytí společnosti. Tato vertikální pomyslná osa
tvoří páteř jeho díla i dnešní výstavy.
Ilja Sainer zaujatý ideou vesmíru, sleduje
řád vesmíru v konfrontaci a ve styku s naší realitou, věnuje se odhalování a
postižení hlubších souvislostí,
odhalování zákonitostí univerza. Zkoumá dimenze
přírody, člověka,
vesmíru, nalézá nové idee, nová fakta i zapomenuté
archetypy.
Zamýšlí se nad úlohou archetypů a ideí
v našem vědomí a jednání,
i v souvislosti s nezamýšlenými důsledky našeho
jednání a s jejich celkovým výsledným dopadem na společenské procesy.
Dílo Ilji Sainera tak můžeme vnímat i jako
obraz dané současné civilizace. S neúprosnou zjevnou naléhavostí upozorňuje na
závažné společenské otázky a problémy, jejichž řešení nelze odkládat. Výtvarnou
řečí pojmenovává jevy a procesy, jež vidí kolem sebe.
Využívá privilegium vlastní vůle a řeči, v níž
podřizuje uměleckou formu vyjadřovanému aktuálnímu obsahu. V absenci lidskosti
vůči současnému skutečnému jedinci vidí ohrožení celé společnosti, jako
neúprosnou logiku
vztahů mikro a makrokosmu.
Obsah jeho výtvarného sdělení je skrytý
v symbolech. Přestože jeho výtvarné práce ukazují na konceptuálně brutální
desilusi, celé jeho dílo je o možné harmonizaci společnosti, kráse a pravdě bytí.
Dílo má fyzický a duchovní rozměr.
Dámy a pánové, dnešní výstava je uspořádaná
ze sbírek Památníku Terezín a představuje výběr z díla, z let 1981-2002. Výstava
je připravená k významnému životnímu jubileu autora, kterého se dožívá v tomto
roce.
Jiří Brabec, Památník Terezín, červen 2007
♫
|
Quod ars nequit,perfecerit necessitas
/Nač nestačí umění,dokončí nutnost /
( Walther 25 726b )
Bytostné chvění
v životě a díle Ilji Sainera
Zatímco ostatní umělci
jeho generace již v současné době většinou dosáhli svého cíle,u Ilji Sainera
tomu tak není.
Nadání a
talent, snoubící se s určitou zaměřeností, v jeho tvorbě objevil pro veřejnost
Václav Formánek (1922-1985) z Národní galerie v Praze. Formánka zaujala „Sainerova
hluboká víra nebo lépe utkvělé přesvědčení, že studiem výtvarné logiky obrazu lze
postihnout lidsky aktuální řád a skladebnost vnímatelné skutečnosti…..“ 1/
Postupně v jeho tvorbě dokázal ocenit i teoreticky obhájit nadčasovost jeho
díla, stejně tak jako vyřčený otazník v jeho dílech, vyzývavě položený civilizaci
dvacátého století.2/
Ilja Sainer ve svém
rozsáhlém díle, v různých výtvarných proměnách, zachytil stav ohrožení živých
bytostí, člověka nevyjímaje, vyplývající z jejich dosud závislého postavení na
přírodě a okolním světě i z proměnlivého i dosti nejistého postavení člověka
v lidské společnosti.
Ve svém počátečním
stadiu volné tvorby přechází od vnějších efektů malby k její drsnější podobě v
malířském výrazu. Důraz klade na výmluvnost svých symbolů, při určitém nepochopení
a odmítání volby jeho výrazových prostředků, ze strany odborné i laické
veřejnosti. Hlavní kriterium v jejich použití vidí v účinku, v působení na
psychiku člověka i za cenu skutečného zápasu, jež musí podstoupit. Zobrazování
tragických stránek života společnosti spojuje s nadějí na jejich řešení.3/
Svými malířskými
postupy rozkrývá samotnou složitost dosaženého vědeckého a obecně filozofického
poznání vesmíru,světa,společnosti a činnosti člověka.Promýšlí koncepci obrazu
z univerzálních hledisek.Své obrazy,kresby a objekty vytváří za pomoci vlastních
specifických forem a metod.Pomocí metod postihuje jevy a procesy často
nepostižitelné přímým nazíráním a pomocí modelů vysvětluje a demonstruje složité
jevy či souvislosti. Snaží se postihnou vnitřní souvislosti, odhalit univerzální
zákonitosti.Při jejich znázornění nevidí velký rozdíl mezi intuicí uměleckou a
vědeckou.V jeho tvorbě od jistého stupně poznání splývají. Společná je jen míra
tvůrčí fantazie a odvaha ve zboření stávajících výtvarných a teoretických
představ.4/
Snaží se zachytit stav
světa, společnosti jako celku v určitém okamžiku, zachytit fragment
univerza.Zachytit jemné, neviditelné, ale všudypřítomné záření, siločáry, vlnění i
chvění, produkované anorganickými i organickými látkami. Zejména pak chvění
vyzařované živými bytostmi, působící zvláště silně v okamžicích jejich bytostného
ohrožení. Zajímají ho biorytmy a bioprostory, přechod biorytmů do bioprostorů a
naopak. Při zkoumání bioprostorů hledá také prostor pro život člověka
v současnosti a v budoucnosti. Pokud ho má člověk dosáhnout musí co nejdříve
ovládnout svůj vnitřní prostor. Zvládnout a harmonicky uspořádat duchovní a
duševní rozměr svého bytí ve společnosti, tedy i sám sebe. Dochází k závěru jeho
racionálního uspořádání,ať již profesního,mezinárodního i
mezikontinentálního.Jinak je existence člověka více než nejistá.Čerpá informace
z astronomie,matematiky a teorie informace.5/
Velký vliv a dopad na
život a dílo Ilji Sainera měla proměna společnosti po roce 1989,jež na dlouhou
dobu poznamenala jeho následující tvorbu.Vzniká cyklus Bez názvu –Untitled, odrážející
vztahy ve společnosti. Postupný sociální a ekonomický dopad provedené reformy u
něho vyúsťuje v trnitou Kalvárii. Přechází ke zpracování nadčasového námětu ve
výtvarném umění, k tématu Ukřižování. Na rozdíl od svého dřívějšího zpracování
v předchozích cyklech, k jejímu esoterickému pojetí. Sám v tomto období prochází
určitou duchovní očistou a tvůrčí proměnou. Vznikla řada studií a děl
inspirovaných mystikou a orientálními filozofiemi. Vydává se prozkoumat zejména
stav duchovního života společnosti, nikoliv jen stav světa.
Za pomoci matematického
modelování a komparativní metody při porovnávání dosažených výsledků zkoumání se
zrodily Ostrovy v roce 1995. Určitý výtvarný archetyp, v jehož kabalistické
symbolice je skrytý,v počáteční fázi vzniku a vývoje tohoto útvaru,pocit
resistence a osamění.Postupně však tento stav svého duševního rozpoložení
překonává,nachází oceán nevědomí, jako spojnici mezi atoly samoty, vyúsťující do
symbolu kolektivního nevědomí lidstva, s nímž dále pracuje. Následným
rozpracováním původního schématu si vytváří svoji osobitou výtvarnou šifru, která
se mu stává klíčem k uchopení a vysvětlení duchovní podstaty světa. V jeho
výtvarném vyjádření ostrovů ožívá svět imanence i transcedence. Svět kabaly ve
všech jeho přeměnách-Vyzařování, Stvoření, Utváření a Učinění. Zdroj inspirace
v jeho tvorbě tvoří svět Vyzařování /Acilut /, který svým stále přítomným
neviditelným zářením prostupuje nižší světy. Skrz jeho mysl a dílo proniká do
duchovního světa společnosti. Světelný vesmír, emocionální hnutí člověka, světlo a
barvy v jeho současných obrazech, se stávají poslem všeho myšleného i zdrojem
k zamyšlení.
Ve svém tvůrčím hledání
Ilja Sainer, tak svým způsobem, odkrývá celou složitost, rozpornost a
strukturovanost duchovního života společnosti, mající základ ve společenských
protikladech, spočívajících nejen v různých společenských teoriích a názorech, ale
také v „oceánu kolektivního nevědomí“ a nepříliš probádané a společensky
doceněné lidské psychice.6/ Dosud skryté, opomíjené cesty a pochody v lidském
myšlení, v jejich projevu a dopadu na život a chod společnosti. Spočívají ve
vrstvě psychické struktury osobnosti, rozvíjí se ve snech a emocích. 7/ Sem do této
vrstvy nevědomí lidé odkládají své emoce (Sigmund Freud),které si nedokáží nebo
nechtějí připustit, z důvodu zaběhnutých společenských konvencí. 8/ V současnosti
do této vrstvy lidé stále častěji odkládají i přibývající potlačovanou agresi a
napětí, jež více a zřetelně vystupuje na povrch společnosti.9/10/ Řešení
těchto, ale i dalších problémů současné společnosti Ilja Sainer vidí, zcela
oprávněně, v nezastupitelné úloze a významu kultury ve společnosti. Kulturu chápe
ve své celistvosti a univerzálnosti, jako vertikální osu Bytí společnosti./11
K doložení a prosazení
dosaženého stupně poznání používá výtvarné prostředky i publikační činnost, nyní
přerůstající do samostatné literární činnosti.12/ Ve svém dlouholetém zápasu, tak
před námi vzniká, odvíjí se, a v konečném výsledku stojí úctyhodné dílo. Zvláště
silně a naléhavě působící za historickými zdmi a opevňovacími valy města
Terezína.
Životní a umělecká
cesta Ilji Sainera je cesta osudová. Základem jeho tvorby je celá jeho
osobnost, se všemi předpoklady, rozpory i protiklady. Osobitost, která ho
intuitivně a spolehlivě vede přes všechna úskalí, neprošlapané, samostatné cesty
tvoření, kterou prochází instinktivně a impulsivně, podvědomě i vědomě, a jež ho
vede k jedinečnosti tvoření a konání. Více než u kteréhokoliv autora platí, že
jeho umění je neodmyslitelné od jeho konceptu, záměru a představy. Čím jasnější je
koncepce Ilji Sainera a její vědomá korekce srdcem a rozumem, tím větší je
jistota jeho umělecké realizace a širší prostor pro její umělecké vyjádření.
Jiří Brabec,
Památník Terezín,červen 2006
Poznámky:
1/ Václav Formánek, Ilja
Sainer, Kompozice a studie (kat. výst.), Výstavní síň ČOZS, Praha 1975
2/ Václav Formánek, Ilja
Sainer, Numeri (kat.výst.), Ústav teorie informace a automatizace ČSAV,Praha 1983
3/ Ilja Sainer, Bioprostory
(kat. výst.)Výstavní síň muzea v Čelákovicích 1988
4/ Viz.Ilja Sainer (pozn.3)
5/ Viz.Ilja Sainer (pozn. 3)
6/ Na Slovensku někdo zapálil
desetileté dítě, http://www.novinky.cz/zahraničí/, vyhledáno 26.6.2006
7/ Placebo:Zajímají nás temné
stránky lidské přirozenosti, http://www.novinky.cz/kultura/,
vyhledáno 26.6.2006
8/ Mladíka,který pobodal
v Berlíně desítky lidí, ovlivnilo prostředí,
http://www.novinky.cz/
zahraničí/, vyhledáno
31.5.2006
9/ Svoji zásluhu na tomto
vývoji má nepochybně zrychlující se globalizace světa, šířící se
epidemie,narůstající změny v klimatu země i narůstající migrace obyvatel
země. Narůstá pocit ohrožení člověka i celkové civilizace. Všechny tyto jevy a
jejich dosud neuspokojivé řešení, společně vyvolávají a umocňují střety lidí
různých politických směrů, sexuální orientace, různé barvy pleti, odlišných kultur
a náboženství, tradic, zvyků a obyčejů. Společnost je vůči těmto novým jevům dosti
často bezradná a nedokáže jim účinně čelit a předcházet jim. Jejich potlačováním
naopak plodí nové vlny terorismu a nové vlny násilí. (pozn. autora)
10/ Nevraživost je rakovina
světa, http://www.novinky.cz/kultura/, vyhledáno 6.6.2006
11/ Ilja Sainer, Kultura, doba
a my, příspěvek na 1. mezinárodní konferenci „Hledání nové Evropy 2006 „ Praha
4.-5.5.2006. Publikováno v odborném čtvrtletníku Jakost pro život, 2/ 2006, Vydal
Dům techniky Ostrava,květen 2006
12/ Ilja
Sainer, Hodokvas, xerox-kopie rukopisu č.24,Praha 2003 A.D.
♫ |
CITADELA
II
Název výstavy je odvozen od názvu slavného
literárního díla spisovatele Antoinea de Saint - Exupéry. Toto
zrcadlení Exupéryho knihy Citadela se v díle výtvarníka Ilji Sainera
promítá do celé jeho tvorby. Citadela jako pevnost v poušti, osamocená a
izolovaná, v níž lze žít náboženským a duchovním životem, postavená na
základě mystické geometrie. Existenciální pocit člověka, který se ocitl
ve společenské izolaci, v materiální nouzi, a který se přes to neuchýlil
do pohodlí omamujících snů, alibismů a nenávisti, ale naopak začal
tvořit, je příznačný pro osudy malíře Ilji Sainera.
Ilja Sainer se narodil 15.10.1947
v Chomutově, vystudoval matematiku a výtvarnou výchovu na Pedagogické
fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V letech 1972-1978 byl zaměstnaný
jako animátor u Krátkého filmu Praha. Od roce 1978 až do současnosti se
věnuje volné tvorbě.
První obraz získal Památník Terezín do
svých sbírek v roce 1987 a celkem shromáždil 39 výtvarných děl Ilji
Sainera. Výstava zahrnuje umělcovu tvorbu z let 1981-2002 a má za cíl
přestavit tohoto autora v roce jeho životního jubilea.
Dílo Ilji Seinera lze poměrně snadno časově
rozlišit. Svou tvorbu dělil do jednotlivých cyklů. Realizované cykly:
Boty (1978-1981), Terče (1978-1981), Numeri (1981-1983), Biorytmy
(1983-1985), Bioprostory (1985-1988), Fragmenty (1987-1995), Untitled
(1983, 1990-1993), Without Title - (Ostrovy, 1995 - rozpracováno) a
Reminiscence (2000 – rozpracováno).
Nově připravovaná výstava volně navazuje na
předchozí výstavu Citadela, uspořádanou v Terezíně v roce 1995. Výstava
je obohacená o nové zisky, zejména z cyklů Fragmenty, Untitled a
Ostrovy.
Autor se vyjadřuje abstraktním expresivním
duktusem. Lze hovořit o stříkání (driping) ba přímo lití barvy na
plochu. Materiál pro svou tvorbu nalézá na smetištích, jsou to věci
odložené, rozbité a rozpadávající se. Autor si je vybírá zcela záměrně.
Zařazuje se tak svým malířským charakterem mezi proudy tzv. povery art a
brutalismu. Tyto věci dříve sloužily, ale lidé se jich zbavily, jsou
dnes mrtvé a nepotřebné. Umělec z nich vytváří jaké si „vanitas“. Tato
marnost nad vším a existenciální patos se sublimuje do náboženského,
spirituálního a filozofického rozměru.
Řada Paranosos z cyklu Numeri zobrazuje
lidskou postavu postupně se proměňující v kuře, která jakoby se ztrácí a
znovu vystupuje v malém stěnami ohraničeném, perspektivně ubíhajícím
prostoru. Nad hlavou má kovové štítky s číslicemi, které jako by
odpočítávaly minuty, hodiny, či snad sekundy postupné metamorfózy. Na
každém obraze je též vlepený terč, který se používá na střelnici,
evokuje tak postavu jako cíl, oběť. S ironickým nádechem a jako protipól
dramatické lidské postavy jsou po stranách nalepeny fotografie
z dobových módních časopisů.
Cyklus Biorytmy zastupuje asamblážová
statua vytvořená ze železných trubek a tyčí, doplněná elektronikou
z televize. Na menší desce fotografie matky s kojencem. I zde se nachází
terč a barevný driping. Autor aplikuje křesťanské symboly - láska,
naděje, smrt jako životní cyklus. Skulptura by se též dala připodobnit
ke stroji času, k jakémusi metafyzickému orloji.
Cyklus Boty má charakter konce a zmaru,
pojatý v nejkrajnější abstrakci a zjednodušení.Téma bot se prolíná do
více cyklů. Ústřední motiv se jakoby multiplikuje a stává se průvodním
enigmatickým symbolem celé autorovy tvorby. Veškeré formy života jsou
znázorněny starými rozpadajícími se botami, barvou vlitou přes ně, a
pletivem vytvářejícími jakoby skelet. Ironizující motiv konzumní
materialistické společnosti je zde podán v bezprostřední odhalenosti.
Nechybí ani zmiňované terče. Smrt, ukřižování a při hlubším vcítění
patrné znovuvzkříšení.
Cyklus Fragmenty má poměrně subtilnější a
jemnější malířské provedení. Křesťanství je naznačeno několika variacemi
Křížové cesty, vytvořené minimalisticky obrysem kříže, barevnou zlatou a
červenou barvou symbolizující krev Kristovu a posvátnost, jako i
naznačenými prokreslenými hřebíky jako symbol Kristových hřebů.
Cyklus Bioprostory zachycuje neschopnost
komunikace prostřednictvím naznačené zdeformované hlavy s pletivem či
romby v kombinaci s Božím okem. Do těchto zdánlivě primitivních obrazců
jsou zakomponovány matematické rovnice a samozřejmě driping. Absurdita
lidské existence je zde podána v nejkrajnějších symbolech. Kosmická
dimenze člověka a komunikace s vesmírem je zde jakoby ve zkratce
absurdně dehonestovaná archetypáními symboly.
Všechny dosud uvedené momenty Sainerovy
tvorby se promítají v cyklech Terče a Numeri. Autor znovu a znovu
reflektuje člověka jako lidskou oběť, prostřednictvím které má zároveň
dojít vykoupení . Divák, zhlédnuvši tyto obrazy, nabude prostřednictvím
katarze pocitu očištění.
V cyklu Untitled autor nezapře matematika.
Opět je zde gesticky surová malba s kombinací matematické sítě a
geometrických útvarů. Moment nekonečna je vyjádřen jak matematicky, tak
křesťansky, ondřejským křížem a dřevem se zatlučenými hřebíky.
Poslední a nejmladší cyklus Ostrovy reaguje na povodeň v roce 2002.
Výklad těchto děl muže mít několik vrstev. Od prostých ostrovů kolem
nichž je voda, přes izolovanou citadelu, vězení a klášter zároveň, až po
archetyp jantary a ke kontemplaci v kabale.
Terezín se svým geniem loci jako místo, které zažilo právě takovéto
existenciální zkušenosti, je ideálním místem pro výstavu malíře Ilji
Sainera.
Antoine de Saint - Exupéry ve své knížce Citadela píše „A tak jsem
pochopil, že z vrcholku nejvyšší věže citadely není politováníhodné ani
utrpení ani smrt v lůně božím, dokonce ani žal nad mrtvými. Neboť když
uctíváme něčí památku, pak ten kdo odešel, je přítomnější a mocnější než
živý.
Olga Šimůnková, Památník Terezín,červen 2007
♫♫♫
|
|
|
|
|
|