Václavu Formánkovi
/1/ V letech 1978- 88 vytvořil vystavující autor rozsáhlou pentalogii cyklů Boty
(1978-81), Terče (1978-81), Numeri (1981-83), Biorytmy (1983-85) a Bioprostory (1985-88).
Toto rozsáhlé dílo, čítajicí 458 kreseb, obrazů a objektů /z nichž přes 200 je
ve státních galeriích a 148 v soukromých sbírkách doma i v zahraničí/ vzniklo v
suterénu domu čp. 320 v Praze-Karlíně, kde na jaře roku 1980 bylo malíři umožněno
si zadaptovat dvě malé sklepní místnosti na ateliér. Vnitřně skryt před nepřízní
doby, po vzoru starých zasvěcenců, v této dílně evokoval génia loci, aby započal
transmutaci sebe sama, své Magnum opus. Pod nádhernými klenbami stoletého prostoru
prošel pak cestu od empirického vědomí k transcendentálnímu nadvědomí - cítění
fundamentální jednoty s vesmírem. Tato gnose, později časově shodná s
přicházející změnou poměrů před listopadem 1989, nabízela únik a pocit
osvobození /podrobně ji viz publikované texty z let 1987-88, 1989 a 1992-94/.
V roce 1987 Sainer začal pracovat na cyklu Fragmenty /1987-95/ a následoval cyklus
Untitled/1983,1990-93/. Spirituálně alchymistická vize světa a vesmíru, vyjádřená
ideou fragmentů, však byla současně provázena sedm let sveřepým zatloukáním
tísíců hřebíků do objektů i obrazů, rezonujících křížovou cestu života
umělce - i probíhající společenské transformace. Souběžně s díly čistě
kontemplativními - řady kreseb a obrazů s názvy Mýtus Androgyna /1988-89/, Tušení
Alef /1990/, Jama /1990/, Jsem, který jsem , /1991-92/, Via crucis /1991-92/, Tat Twam
Asi /1992/, En-Soph /1993/, Samadhih/1994/ - tak vznikly kresby a velké objekty,
spontánně parodující dobu: Aproximace non-já /1989/, Sametový kůň po trojské
revoluci /1989/, Sametová revoluce /1990/, Býti osvícen /1990/, Nevěsta svlékaná
svými mládenci, dokonce /pocta Marcelu Duchampovi, 1990/, Blížší kůže nežli samet
/1990/, a Klacky /1989-91/. Tematický okruh uzavřely kresby Raději bez názvu/1991/.
Sainer vždy zcela instinktivně reaguje na dané klima doby a její klimaktéria,
čímž nechtěně je v kolizi s jakoukoliv demagogií.
/2/ v roce 1995 nastává zlom. Umělec je po čtyřletém zoufalém boji /1992-95/, bezohledně administrativně donucen vyklidit ateliér, aby bylo vyhověno nenasytné
chamtivosti restituentky. Psychicky vyčerpaný, uštvaný a ubitý jako vůl /narážka na dopisy
Vincenta van Gogha a symbol Svatého Lukáše, patrona malířů/, v časové
tísni dokončuje cyklus Fragmenty - řady obrazů s názvy Kontemplace, Labyrint světa a
ráj srdce, Citadela a v dalším cyklu - Without Title na podzim roku 1995 přechází k
tradiční hladké malbě.
Zde se ukazuje druhý trvalý rys jeho tvorby. Sainer je heretik. Ke zděšení či
radosti historiků umění, bez zábran a důsledně vždy podřizuje uměleckou formu
vyjadřovanému aktuálnímu obsahu.
V říjnu roku 1995 vznikají Ostrovy, v jejichž archetypu a kabalistické symbolice je
skryta resistence a osamění. V tomto cimcumu je možná příslib, naděje tikunu, ale
především výzva sefiry Tiferet. Komorní formáty obrazů napříště oscilují mezi
romanticky barevnou iluzí touhy uniknout z reality doby (potřebou žít) - a zároveň
konceptuálně brutálním přiznáním totální desiluze přítomnosti (volání smrti).
V lednu 1996 maluje Čtyři roční období a během dubna až června obrazy Dotek smrti.
V červnu nachází jako kód doby téma Den a Noc. Na jeho Ostrovy padá čarovný
soumrak, zbytek roku pak maluje řadu Schizofrenie letní noci. Ke slovu se také
dostává staré, dobré a osvědčené pletivo pro králíkárny a spreje. Obsah
výtvarného sdělení je tak šifrován ve třech rovinách. O zimním slunovratu nad
Ostrovy počíná svítat. V březnu 1997 začíná malovat řady Jitro a Ráno. Další
obrazy jsou již mimo reálný čas. Možná je nalezena alegorie pro symptom doby:
stažení se do sebe (sebeomezení) jako obrana proti její duchovní prázdnotě.
"Absolutní Vše se stáhlo, aby vytvořilo místo, kde by se mohlo projevit zrcadlo
bytí ... Tato prázdnota je podobná prázdnotě v duté kouli ... podle tradice měla
velikost tečky bez rozměrů uprostřed Absolutního." (Z'ev ben Shimon Halevi,
1977). Jaká transempirická lehkost bytí.
Nicméně Ostrovy jsou hlavně o něčem jiném. Atoly samoty omývá - a tedy i spojuje -
týž světový oceán, moře, zde symbol kolektivního nevědomí (podvědomí) lidstva.
Nejsme a ani nemůžeme být uzavřeni jen pro sebe, jsme vzájemně propojeni více,
nežli tušíme. A uvnitř každého z nás je odlesk ideí Absolutního. Ostrovy jsou
především o kráse a pravdě bytí, kvetou, mají svoji fyzickou i duchovní dimenzi.
Je v nich zakleta naděje zítřka. Člověka nelze redukovat na trh bez přívlastků, na
bezduchého konzumenta v konzumní společnosti. Absence lidskosti vůči jedinci zcela
zákonitě přivodí trest a zkázu celé society. To je neúprosná logika vztahů
makrokosmu a mikrokosmu. /27. 5. 97/
/3/ Obrazy Ostrovů můžeme vnímat ve třech rovinách nazírání,
které odpovídají třem vrstvám našeho vědomí: jako jantry ke kontemplaci (archetypy), klasické obrazy (fakta) nebo výtvarný model světa a člověka (ideje), odvozený ze stromu života v kabale. Následující interpretace díla vychází z terminologie Milana
Nakonečného, uvedené v knize Martinismus (TOM, Brno, 1991).
schéma 1 - Archetyp Ostrovů 1995-96
První rovina: archetypy (viz schéma 1). Vidíme půdorys ostrova,
obklopeného mořem. Jeho břehy tvoří vnější zahrada, rozdělená do čtyř
světových stran - na část severní, východní, jižní a západní. Na ostrově je
pevnost (citadela) s osmi (dvakrát čtyřmi) obrannými věžemi. Vodní plocha (vodní
příkop s čistou pitnou vodou) pak chrání vnitřní dvojí zahradu, jejíž opevnění
je jemné, subtilní. Uprostřed druhé vnitřní zahrady se nalézá - odděleno světlem
- vlastní obydlí (nedobytná věž) pána ostrova. Citadela nemá žádnou bránu. Vstup
do ní je možný pouze shora a známe-li klíč. V této rovině nazírání můžeme
obrazy vnímat jako jantry nebo mandaly pro koncentraci a meditaci.
schéma 2 - Ostrovy - Homo viator 1996
Druhá rovina: fakta (viz schéma 2). Obraz něco představuje - nějaký konkrétní, proměnlivý obsah. Samotný
půdorys ostrova (tělo, duše a duch), Čtvero ročních období, Den a Noc, pocity, variace
transcendentálních vazeb, atd. Případné pletivo zároveň skrývá
(zahaluje), ale i umožňuje vhled. Je zde symbolem závoje světa (Majou -
velkým klamem). Aurum nostrum non est aurum vulgi. Takto nazírány jsou Ostrovy
běžnými konvenčními obrazy. Záměrně - aby byla možnost je přečíst. Řečeno jinak: Ostrovy jsou syntézou koncept-artu (idée fixe) a klasické malby (realizace).
schéma 3 - Konstrukce archetypu Ostrovů 1996
Třetí rovina: ideje (viz schéma 3). Neměnný plán Ostrovů zrcadlí věčný
skrytý plán stvoření člověka, světa a vesmíru. Obsah je zašifrován numericky, geometricky, v barevných vztazích i v
použitých texturách malby. Vlastní schéma obsahuje kód čísel 5 + 8 + 9 = 22 a 15,
přičemž 22 + 15 = 37 = aritmosoficky = 10, kde 0 je transcendentní AJIN a 1 je
imanentní EJN SOF (viz Z'ev ben Shimon Halevi, Vesmír v kabale, Volvox Globator, 1994). Počet čar
kresby schématu činí 120 = aritmosoficky = 3. Schéma je model, protože samotnou
Podstatu nelze zobrazit.
Autor vychází z kabaly v pojetí Haleviho. Uvedená kniha je vynikajícím příkladem
moderního modelového myšlení a konverguje s abstraktními modely matematiky a
meta-matematiky 20. století. Schéma je možno popsat slovy (raciomorfní
poznávání), ale další cesta (eidomorfní poznávání) je již verbálně
nezdělitelná. /14. 7. 96 - 21. 6. 97/
/4/ Tato doba nemá - nechce - žádnou myšlenku, ideu, je čas bezidejí. Totální
prázdno. Jako na počátku. Duchovní inflace devalvovala i Slovo. Má význam se vůbec
snažit pojmenovat cokoliv ?...
Ale bůh není mrtev, je. Také svět trvá a je, právě takový jaký je, stejně jako
světy světů v noci nad námi. Stejně jako světy světů v nás.
Ilja Sainer / Without Title, 4. 8. 1997 - 4. 8. 2001 |